Login

Tijd:
    2,5 uur
    Afstand: 12km

Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk met een klim van 200 m/650 ft; over goede wegen en paden en voor elk seizoen geschikt

Uitrusting: bij zonnig weer zijn een zonnehoed, zonnebril en zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor sterk aanbevolen. Trainers of stevige schoenen met een goede grip zijn geschikt als schoeisel (geen sandalen!); draag liever een lange broek in plaats van een korte, ook wandellaarzen als het geregend heeft want u moet een doorwaadbare plaats oversteken. Een fles drinkwater is in de zomer van essentieel belang en een hoeveelheid high-energy voedsel zoals snoep of gedroogde vruchten kan nuttig zijn. Het is geen slecht idee om een kleine EHBO-kit en een mes mee te nemen.

Zo komt u er: TRA-IN busdienst 127 Siena - Gaiole v.v. (niet op zondag)
    Of met de auto: rijd naar Gaiole en parkeer uw auto op de weg achter de kerk.

Verversingen: bar/restaurants in Gaiole; pizzeria's in Barbischio en Castagnoli www.ilcelliere.it

Opmerking: het kasteel Meleto kan onder leiding van een gids worden bezocht (alleen groepen); bel 0039 0577 749217 om naar de toegangsprijs en de tijdstippen voor een rondleiding te informeren.
    www.castellomeleto.it

Deze wandelroute is uitgezet in het hart van de Chianti en het Chianti Classico wijngebied. De tocht bezit alle ingrediënten voor een karakteristieke Chianti wandeltocht. De route start op een met stenen geplaveide piazza, passeert een 10e eeuwse kerk, een kasteel dat een rol speelde in de oorlogen tussen Siena en Florence en een middeleeuws torenhuis. De wandeling baant zich een weg door ontelbare wijngaarden die de onbeboste hellingen als de stukjes van een legpuzzel bedekken. In de herfst, met allerlei rijpe vruchten als bramen, vijgen en druiven om u heen - is de wandeling zowel figuurlijk als letterlijk een feest.

Start de wandeling in het centrum van Gaiole, bij het beeld. Deze straat, de Via Casablanca, is de belangrijkste weg naar Siena (SS408 ). Volg deze weg richting Siena tot u bij een kruispunt komt (5 min.). Blijf aan de rechterkant van de weg, steek de Via Galilei over en kijk recht vooruit naar uw volgende route - een pad dat op deze kruising begint en vervolgens omhoog slingert. Het passeert een gerenoveerde boerderij en leidt naar de piazza van de 10e-eeuwse parochiekerk van Spaltenna (15 min.). De omringende gebouwen zijn nu een hotel en dus zeer goed bewaard. Neem het pad aan de rechterkant van het plein en loop dicht langs het hotelcomplex met de terreinen en tuinen van het hotel aan uw;linkerhand en een wijngaard aan de rechter. Sla bij de vijver linksaf en loop door naar de plaats waar het hoofdpad naar links draait. Ga hier over een oud grassig pad tussen de bomen rechtdoor en laat de CAI 16 achter u. Weldra komt u bij een tweede pad waar gele merktekens de ligging van een ondergrondse pijpleiding aangeven. Wanneer u onder de bomen vandaan komt, ziet u links een grote vervallen boerderij. Wandel er naar toe en houd de rand van de wijngaarden aan,(25 min.).
    De boerderij is de San Pierone en bekijk haar als ze nog steeds onbewoond is van buiten. U ziet dan de veldoven, de putten en een kapel. Het lijkt of de bewoners haar pas sinds kort hebben verlaten. Loop links van de boerderij omlaag in de richting van een vreemde, afgelegen villa met een bidkapel op het kruispunt. (De laatste keer dat we deze wandeling liepen werden de velden schoongemaakt voor nieuwe wijngaarden en was het stenen bidkapelletje verdwenen - tijdelijk hoop ik!). Ga verder met de tuinmuur van de villa aan uw linkerhand, het proeflokaal voor 'Vino Geográfico' aan uw rechterhand en het kasteel Meleto op de heuvel recht voor u. Wat zou nog meer Chianti kunnen zijn? Het pad brengt u naar het dal en passeert halverwege op korte afstand de linkerkant van een boerderij (40 min.).
    Zodra u de weg naar Siena weer tegenkomt, gaat u naar links en direct daarna rechts over de brug (waar een bord staat dat naar Meleto wijst). Nadat u vijf minuten over deze secundaire weg gelopen hebt, passeert u aan de rechterkant een vervallen gebouw: dit was eens de kalkoven voor het branden van de pleisterkalk waarmee de wanden van kasteel Meleto werden bedekt. Er worden nu plannen gemaakt om het te verbouwen tot restaurant. Sla rechtsaf de rechte door cipressen omzoomde oprijlaan in naar de binnenplaats van het Castello di Meleto (55 min.).
    Na een rondleiding en misschien een wijnproeverij volgt u de CAI 56 langs de kapelmuur. Tijdens dit traject hebt u een prachtig uitzicht over het golvende landschap van de Chianti met zijn bossen en wijngaarden. De route leidt u verder langs een boerderij en verder omhoog naar de volgende, een grote rechthoekige boerderij op de heuvelrug. Het spoor leidt naar beneden en weer terug naar de weg bij een bushalte (1 uur en 15 minuten). Steek de weg over en volg het pad naar een andere boerderij. Na de boerderij splitst het pad zich. Houd links aan en loop verder, sla dan rechtsaf terug naar de weg. Sla op de weg linksaf en wandel door naar Castagnoli (1uur 45 minuten) met zijn enorme kasteelachtige bouwwerk langs de weg. Onderaan de muur kunt u een gedeelte van de roestvrijstalen apparatuur voor het maken van wijn zien.
    Loop rechtdoor voorbij de kerk en het restaurant. Vlak voor het volgende huis aan de linkerkant (waar aan de andere kant van de weg een houten kruis staat; 1 uur 50 minuten) slaat u linksaf een weg in, de CAI-54A. Steek het stroompje over op een doorwaadbare plaats en loop dan verder tot aan een mooie vakantiewoning (2 uur 5 minuten). Voorbij het volgende huis gaat uw route over in een zandpad door kastanjebossen en struikgewas. Volg deze gemarkeerde route, negeer twee paden naar rechts tot u aan een breed bospad komt. Hier gaat u linksaf en vervolgens neemt u op een brede kruising met een bidkapel (2 uur 35 minuten) de weg aan de rechterkant (CAI-54).
    Aangekomen in het middeleeuwse plaatsje Barbischio komt u tegenover een Y-splitsing te staan (2 uur 45 minuten). De weg naar rechts leidt naar een torenhuis uit de 10e eeuw; neem de weg naar links en loop verder naar beneden langs restaurant Papavero. De weg eindigt bij 'Pietro', een huis bedekt met oude landbouwwerktuigen. Maar een heerlijk zacht bospad leidt verder naar rechts en voert u naar de beek. Sla linksaf, loop parallel aan de beek en u komt aan bij een boerenbediening die ooit de oude dorpsmolen was (3 uur). Blijf de weg volgen en sla over de brug rechtsaf. Bij de T-splitsing houdt u links aan richting Gaiole (3 uur 15 minuten).

Volg ons op Social Media

Nieuwsbrief

Wilt u wekelijks inspiratie, vakantiehuis aanbevelingen en reistips ontvangen van onze Toscane-experts?

Meer informatie

© 1998-2024 To Toscane Alle rechten voorbehouden.