מחוללת הלולאות

סרט המדע הבדיוני המוצלח "בין כוכבים" מתאר עולם שבו האנושות גוועת. כדור הארץ אינו מסוגל עוד לאכלס בני אדם, והם שורדים בקושי. גיבור הסרט חותר למצוא דרך להעביר את האנושות אל כוכב אחר שבו תוכל להמשיך לשגשג. בסוף הסרט מתברר (ספוילר!) שמי שמסייע למשימתו להצליח היא  הציביליזציה האנושית העתידית שקמה אחרי הצלחת משימתו. הצופה בסרט נותר מבולבל. הוצגה לפניו לולאה בזמן. ציביליזציית העתיד חייבת להיות פעילה במהלך שחולל אותה. כלומר העתיד מסביר את ההווה, אך כיצד נוצר העתיד מלכתחילה? אבל זו אולי אינה שאלה שצריך לשאול על הפיזיקה של המרחב והזמן. אם בלולאות יש חוקיות פנימית, הן יכולות להתקיים, ושאלת טבע קיומן שייכת כבר למטפיזיקה.

תחושה דומה עלתה בי כשקראתי שדו"ח שיצא לאחרונה בישר שכבר השנה אנרגיה מתחדשת היא הדרך הזולה ביותר לייצור חשמל. הסתקרנתי, מאחר שאלו לא הנתונים שאני מכיר, ובמהרה הבנתי את הרעיון שמאחורי הטענה. מאחר שבעתיד ילך ויגבר השימוש באנרגיה מתחדשת בשל זמינותה ומחירה הזול, הרי שכבר היום החלטה להקים תחנת כוח מבוססת פחם או גז היא יקרה וחסרת הצדקה כלכלית. לא יהיו לפחם ולגז קונים לאורך השנים, אז לא ניתן לבסס את ההשקעה ההתחלתית ביצירת תחנת כוח המבוססת עליהם על צפי הכנסות עתידי. דהיינו העתיד שבו פחם וגז יהיו ללא ביקוש משמעותו שכבר בהווה צריכה אנרגיה מתחדשת להיחשב זולה יותר. והעובדה שאנרגיה מתחדשת זולה יותר כבר בהווה היא היא הסיבה לכך שיותר ויותר ממנה מיוצר, והפחם והגז ייוותרו ללא קונים. לולאה בין העתיד לעבר. 

בעוד שלולאת הזמן של המדע הבדיוני היא מיסתורין פיזיקלי, קל יותר להבין מי מייצר את הלולאות המיטיבות של הכלכלה – המדינה. מחברי הדו"ח מסתמכים על כך שהמדינות יעמדו ביעד של הפחתת הפליטות יוצרות אפקט החממה ועל כן לא יאפשרו לאנרגיה המבוססת על מאובנים להמשיך לשמש כמקור החשמל העיקרי לאורך המאה ה-21. 

לא רק בענייני אנרגיה מחודשת אלא במגוון תחומים אחרים, הכוח הגדול של המדינה הוא בהקמת לולאות. אנשים יודעים איזה גבולות מתווה המדינה לעתיד, מתנהלים בהתאם בהווה, וכך העתיד הרצוי למדינה יכול להיווצר אפילו מבלי שהמדינה תנקוף אצבע בפועל כדי לממש אותו. 

58 תגובות בנושא “מחוללת הלולאות

  1. כמובן שהכוח של המדינה בקהמת לולאות נובע מהכוח שניתן לה
    לקיים שינויים פיזיקלים שלא מוגבלים לשימוש בשרידים ברבריים מקודשים
    שכובלים אותה גרביטציונית.

    אהבתי

  2. אני רואה שלגיא יש לאחרונה קשיים עם הגדרות של מוסר. מי שדפק את אירופה בתקופת הרומאים ימשיך לדפוק אותה גם בימנו רק שבמקום לקרוא לו יופיטר קוראים לו בשמות אחרים.
    אותי מעניין לשמוע מדוע השיטה של האמאמטיכו היא סתם תאוריה בגרוש ולמה כל הבנקים שאוספים זהב בקדחנות לא מסכימים עם גיא

    אהבתי

  3. זה שלבנקים מסויימים יש יועצים כמו חושי הארכי (אני יודע שרצית להפעיל אותי עם
    אחיתופל שלמעשה נתן עצות טובות ונכונות, כפי שמעיד התנ"ך. אז רצית. )
    והם עורגים לתקופות בהם שרידים ברברים היו מקודשים
    לא אומר דבר לגבי נכונות המדיניות שלהם. זה שוק חופשי וכל אחד חופשי לטעות.

    חוצמזה , הרי כבר שלחתי לך את הכתבה הזו בפרטי :
    http://money.cnn.com/2016/08/30/investing/gold-demand-drops-central-banks/index.html
    אז מה הקטע? 🙂
    סתם , בשביל לחזור על המסרים? או שאתה מנסה להתקבל לאיזה מסדר
    אבירים כלכלי אוסטרי?

    🙂

    אהבתי

  4. חשבתי שהתכוונת לג'ורג'
    פה המקום לשמוע מה יעקב מירון חושב על העתיד. הוא תמיד עושה בהצלחה ההפך.
    הבנקים מחזיקים הרבה מאד התחייבויות בנייר זהב הנה הכתבה הבאה, רגע אל תקרא עדיין:
    http://www.zerohedge.com/news/2016-08-31/deutsche-bank-refuses-delivery-physical-gold-upon-demand
    היא מסבירה שעבור כל התחייבות של זהב הבנק הגרמני מחזיק זהב מוחשי אצלו והכמות גדלה ב 50% השנה. אבל אלו גרמנים יקים שלא מבינים עניין.

    הכתבה הבאה, רגע,אל תקרא עדיין:
    http://www.kitco.com/commentaries/2015-09-29/Not-Enough-Gold-To-Pay-All-Holders-Of-Gold-Obligations.html

    הכתבה הזו אומרת שהיחס בין כמות הזהב שהבנקים מחזיקים לבין ההתחיבויות שלהם בזהב הוא 1:200. זאת אומרת אם סך הכל הזהב שלהם הוא 1.4 טריליון דולר ס"ך הכל ההתחיבויות הוא 280 מליון כשיש להניח שכשיתחיל הביקוש ערך הזהב יעלה וערך הבנק ירד. אבל אל דאגה, ההגיון הבריא אומר שיגיע עוד זהב מאפריקה, ככל שיש יותר כושים כך יהיה יותר זהב והכתבה הבאה, תקרא עכשיו, אל תקרא את אלו למעלה.
    הכתבה הזו אומרת שבקרוב יהיו הרבה כושים, מה הם יאכלו? את מי הם יאכלו? לדעתי הם יאכלו את אירופה

    http://www.hayadan.org.il/six-billion-peoeples-in-africa-1509162

    אהבתי

  5. לגבי אפריקה
    תזכורת: אולי הטלוויזיה תציל את אפריקה.

    העתיד שייך לאפריקה

    לגבי הגרמנים: גם מבלי להתייחס לתסמונות האב הקפדן הקיצוני מהן סובלת אומה זאת ולתסביכים אחרים שלא יאה לדבר עליהם מעל דפי הבלוג – לא הייתי מצפה מאומה שהכניסה את כל אירופה למשהו דמוי סטנדרט הזהב הברברי ושלא מבינה באמת את משחק הנד נד(*)
    להבין יותר מידי בכלכלה.

    (*) אומה שמייצאת לכל אירופה ושואלת את המייבאים למה אתם לא יכולים לייצא כמו הגרמנים לשאר אירופה.

    אהבתי

  6. אבל אי אפשר לחזק את מעמד האשה שמה.
    הדוגמאות שהוא נתן מאוריציוס ותוניסיה הן יוצאות דופן. מאוריציוס היתה מושבה בריטית תחת השפעה חברתית אירופאית שמגיעה לתקופת הצרפתים לפני 200 שנה וקודם לכן. הניתוק שלה מהיבשת נתן לחברה שלה תנאים יוצאי דופן והתרבות שלה לא אפריקאית. זה כמו להשוות את ישראל למזרח התיכון ולהגיד למה ישראל יכולה. תוניסיה היתה תוניסיה של חביב בורגיבה מיד לאחר שהצרפתים עזבו והאיסלם לא היה חזק. כיום ספק אם היא היתה מצליחה מול הכוחות המוסלמים המסורתיים. ברוב אפריקה רוב התושבים מוסלמים או נוצרים בכאילו ובעיקר בעלי דתות שבטיות. הם בטלנים ממדרגה ראשונה, הרבה הרבה יותר פרימיטיביים מהפער בינינו לבין הפליטים הפלסטינים. מי שמבקר באפריקה מתיאש. הם יעדיפו למות מרעב או אידס מאשר לעבוד או להשתמש באמצעי מניעה. את השחורים בארה"ב לא הצליחו לשנות, את כל יבשת אפריקה יצליחו? לא לחינם נאמר היהפוך כושי עורו. יצטרכו להשקיע הרבה מאד לאורך זמן רב כדי לשנות מעט.

    אהבתי

  7. קריאת תיגר
    פרשת השבת הקרובה, "כי תצא", עוסקת בין היתר באיסור של כלאיים דוגמת פשתן ומשי (שעטנז). בעידן הנוכחי, יכול להיות שכדאי במסגרת איסורי כלאיים להוסיף את האיסור על קישור של ריבית נמוכה לכך שאזרחים יחסכו פחות.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001152517

    אהבתי

  8. התייחסתי פעם לטענה שבריבית נמוכה חוסכים יותר. אולי זה נכון ויש אפקט מצמצם מסוים אבל האפקט של ריבית נמוכה על הדפסת הכסף, הורדת שער וניפוח נכסים כל כך גדול שבוודאי מגמדו.

    אהבתי

  9. במעט מאמץ, ניתן לקשר את המאמר לשאלה האם הפתרון לאפריקה ימצא באירופה.

    כשלון נסיונות השילוב של הפליטים / המהגרים במקומות עבודה בגרמניה.
    ההסברים העיקרים: רמת השכלה נמוכה, קושי ללמוד גרמנית, העדר הרגלי עבודה ועוד.
    תחזית שגרמניה תאלץ לשלם להם דמי מחיה, ואולי עוד 25 שנה ילדיהם יוכלו להשתלב במקומות עבודה.
    מהנסיון הצרפתי – סביר שחלק מילדיהם יהפכו לטרוריסטים השונאים את המדינה שקיבלה את הוריהם.

    https://pjmedia.com/trending/2016/09/15/germanys-effort-to-integrate-refugees-into-workforce-an-epic-failure/?singlepage=true

    אהבתי

  10. During the same period, 736,591 people had arrived from these countries.
    The government is hardly faring better: Federal agencies have hired five refugees as employees and 12 as trainees since the beginning of last year, the interior ministry told lawmakers last month

    בעוד 25 שנה כשהילדים שלהם יוכלו סוף סוף לעבוד בדואר כדוורים לא יהיה יותר דואר.
    These refugees are not the cream of the societies they are fleeing. As far as skills that would be useful in a 21st-century economy, they are non-existent.
    אז למה לא מעסיקים אותם בבנית מסגדים ?

    מה שכן יהיו עוד 25 שנה זה 15 מליון פליטים שיכנסו לגרמניה כל שנה מניגריה ולא יוכלו ללמוד לכתוב ערבית כדי להתקיים והאזרחים הותיקים יקללו אותם בערבית במבטא יקי. כשבאפריקה יהיו 6 ביליון תושבים לא תהיה אירופה אלא באגדות והשפה הגרמנית תהיה נפוצה פחות מהידיש.

    אהבתי

  11. אנחנו לא יודעים איך אירופה תתנהג תחת איום קיומי. כיום אחוז או שניים מהאוכלוסיה שהם פליטים מספיקים כדי שעשרים אחוזים יצביעו לימין מאוד קיצוני. כמו חירט וילדרס שדורש לאסור הקוראן. כאשר עשרים אחוז יהיו פליטים, אולי יהיה כבר רוב לימין.

    אהבתי

  12. לתמריץ,

    נראה לי שאתה ממעיט במשמעות גל הגירה, המוסיף לאוכלוסיה האירופית המקורית "רק" אחוז או שנים.

    אתה מתעלם מהעובדה שאחוז או שניים מהאוכלוסיה – מתייחס לממוצע.
    מדד מרכזי הידוע ביכולתו להטעות את המתייחסים אליו.

    האחוזים אינם מתפזרים בין המדינות ובתוכן באופן שווה.
    יתכן שמדינות, בערים וברובעים מסוימות הם יהוו 20% – 10% ואפילו הרבה הרבה יותר.
    ומכאן, השפעתם על חיי תושבי ערים ורובעים אלו תהיה מאוד משמעותית. לדוגמא, השפעתם על תושבי מלמו שבשוודיה. כבר היום יש מאות אזורים אליהם משטרות אירופיות שונות מפחדות להיכנס. למעשה הודאה באובדן משילות, שהולך ומתרחב

    יותר מכך, צעירים משפיעים על סביבתם יותר מזקנים, ובוודאי כשמדובר על רמות פשיעה / ביטחון אישי. עליך להביא בחשבון שההגירה לאירופה מאוד מוטת גיל ומין. רוב המהגרים הם גברים בשנות העשרה המאוחרות ושנות העשרים הראשונות. ואילו אוכלוסיית האירופאיים הוותיקים היא מאוד מבוגרת, שלא לומר מאפירה.
    גם בלי שום הגירה נוספת, בשל שיעורי הגידול הפנימי הצפויים של אוכלוסייה צעירה בהשוואה לאוכלוסייה מבוגרת + השוני בין התרבויות במספר הילדים לאישה – תוך דור או שניים הוותיקים כבר לא יהיו 98% – 99% מהאוכלוסייה.

    לכך עליך להוסיף גם את חלקם, המאוד לא פרופורציונלי לאוכלוסייה המקורית, בקבלת קצבאות סעד / דיור מוגן / סיוע מיוחד במערכות החינוך וכדומה.
    הקושי להשתלב במקומות תעסוקה משמעו שלא מדובר במצב זמני, ב'סל קליטה' חד פעמי. אלא בנטל, שילך ויגדל ככל שהמהגרים יביאו לעולם יותר ילדים שתושבי אירופה הוותיקים יאלצו לפרנס.

    אהבתי

  13. קמיליה, אני מסכים עם מה שאת כותבת. אבל זה עדיין לא סותר את מה שאמרתי – שאם אחוז או שניים מספיקים כדי לחולל תגובת נגד שבה ימין אנטי מוסלמי קיצוני (דורש להוציא את הקוראן מחוץ לחוק!) מקבל 20% מהקולות, אז המשך הגידול הדמוגרפי באוכלוסיה המוסלמית יביא לניצחון מוחלט של הימין בבחירות ולשינוי פוליטי מרחיק לכת. ולמעשה שני אירועים פוליטיים חשובים מרמזים שזה באמת הולך לקרות – העובדה שמועמד הימין הקיצוני לנשיאות באוסטריה קיבל כבר בערך 50% מהקולות כשהתמודד ראש בראש מול מועמד הירוקים, והעובדה שגם טראמפ בארה"ב קרוב מאוד לניצחון על אף כל תכונותיו האישיות הפרובלמטיות.

    אהבתי

  14. לתמריץ,

    כנראה פרשנות שגויה שלי לכוונתך, מתנצלת.
    התרגלתי שמציינים שאחוז הפליטים, בהשוואה לכלל האוכלוסייה האירופית, כל כך נמוך, רק בכדי להשתיק את קולות המחאה. בכדי "להוכיח" שהמתנגדים מוציאים דברים מפרופורציות ועושים מזבוב פיל, ובכדי לקדם את המשך ה"מדיניות ההומניטרית".
    בטעות כללתי אותך בינהם.

    #################################################

    לא קשור לנושא.
    שיעור קצר וחשוב בהיסטוריה מד'ר יובל ברדששטר: משמעות התאריך 11.9.
    זהו יום התבוסה של העותמנים במצור שלהם על וינה, בדרכם לכבוש את הותיקן ברומא.
    (ניצחון שהושב בסיוע הפולנים. הצרפתים, האנגלים והרוסים לא התגייסו לעזרה, וחיכו בצד בכדי לחטוף לעצמם חלק מהשלל).

    לכן פיגועי בן לאדן, דווקא ביום אבל מוסלמי זה, עוררו שמחה אדירה בקרב חלק מהמוסלמים. נקמה על יום תבוסתם.

    ולכן גם המחדל האמריקאי בהגנה על שגרירותם בבנגזי, שהותקפה גם היא בתאריך זה, חמור יותר מכפי שנראה לעין.
    כלומר, יש כאן גם דקירה קלילה בהילארי קלינטון, שהייתה אז שרת החוץ.

    http://maraah-magazine.co.il/13825

    אהבתי

  15. בהמשך לנושא המהגרים לאירופה.

    מאמר של ג'ורג' סורוס, (להערכתי אחד האנשים החכמים ביותר והמסוכנים ביותר בעולם), המתווה דרך לאיחוד האירופי כיצד לקלוט יותר פליטים ומהגרי עבודה, ומדוע חשוב שיעשו זאת.

    https://www.project-syndicate.org/commentary/comprehensive-european-refugee-plan-by-george-soros-2016-09#comments

    אם נחזור לנושא המחלוקת בין התנועות הציוניות, סורוס הוא למעשה ממשיך דרכה של תנועת הבונד.
    תנועה יהודית אנטי ציונית, שטענה שעל היהודים להישאר מפוזרים בעולם. הם רק אמורים לשנות את עצמם ואת העולם בכדי שההתאמה ביניהם תהיה טובה יותר.
    לתפיסתי,במאמר סורוס למעשה מנסה לקדם את רעיון האירופאיות הרב לאומית, כמבוא לעולם על – לאומי.וזאת בערמומיות האופינית לו, ומבלי להסגיר את מטרת העל שלו.

    אהבתי

  16. אני לא רואה באנגליה ימין אנטי מוסלמי קיצוני. ראש עירית לונדון מוסלמי, לונדון נראת כמו מושבת מצורעים מכלכותה, ולא רק לונדון. יש כבר כמה עשרות בתי דין של שרעיה ואולי יש הסתיגות מהפליטים החדשים אבל עם אלו שלהם מפאקיסטן והודו ולא מעט מהאמירויות הם התרגלו לחיות בשקט. גם בצרפת בינתיים.
    האם יש איזו מדינה באירופה שהגיעה למצב שהיא החלה לסלק את הפליטים שנכנסו אליה בכוח הזרוע? ההשערה שלך שגידול של אחוז הפליטים יגדיל את אחוז ההתנגדות באופן ליניארי לא מחויבת המציאות. באיזה שלב, עם הזמן, הפליטים יהפכו כוח בעל משקל בבחירות ויהיה צורך להתחשב בהם ועד אז החברה תשתנה בלי חזור. האם הימין הצרפתי יסלק את 40% תושבי מרסי המוסלמים?
    ואם הימין יעלה לשלטון האם הוא ימנע את ההגירה? הוא ירה בהם בים? יקים מחנות ריכוז? כשהימין יגיע לשלטון ויבצע צעדים קיצוניים גם המוסלמים יגיבו בכוח הזרוע.
    עראפת עוד הספיק להגיד שהמוסלמים כבשו לבלי שוב את אירופה בהגירה וזה היה הרבה לפני אביב העמים הערביים מלחמות סוריה והרבה לפני משבר המחסור במים במצריים וסודן.

    גם ההשוואה שלך לטראמפ היא לא במקום. טראמפ שם בגלל המצב הכלכלי והסלידה לאיליטות. כשיש מצב כלכלי גרוע ועוינות לאיליטות יש גם נטיה להאשים את הזרים אבל זה שולי.

    http://www.maariv.co.il/journalists/Article-557367

    אהבתי

  17. כלכלת ארה"ב במצב לא רע בכלל. אובמה אפילו מקבל דירוגים גבוהים בסקרים על רקע זה.
    לגבי אירופה, יכול להיות שאתה צודק ובטווח הארוך כולם טורקיה. נסיונות לדכא את הדת יתפוגגו ויתהפכו בסוף כי הדמוגרפיה עם הדתיים. ישראל קצת שונה בעניין זה כי הדתיות הדומיננטית שתתמודד איתה בסוף הדרך היא כנראה יהודית ולא מוסלמית. באירופה נראה שכבר אין סיכוי שיעלה כוח נוצרי שיהיה בעל עוצמה דמוגרפית כמו המורמונים בארה"ב (יוטה המדינה הצעירה בארה"ב).

    אהבתי

  18. גם ישראל במצב כלכלי מצויין וכולם רוטנים.
    בארה"ב ההרגשה היא שהיה טוב יותר, שבתי ספר היו חינם, שקל היה לקנות בית, מכונית, שהיה קל יותר לגמור את החודש פעם. ההרגשה היא שדוחפת רצון לשינוי לא ההשואה לשאר המדינות בהווה. אובמה מקבל דרוג גבוה בשל תוכניות רווחה אבל בפועל מחוץ לערים הגדולות באיזורים מסוימים המצב הכלכלי גרוע וכולם חיים על מענקים. מצב כלכלי זה גם הפערים, החדשות על האיליטות שמשתכרות סכומי עתק ומנצלות את האדם הקטן.

    http://www.maariv.co.il/journalists/Article-557367

    אהבתי

  19. כתוב למטה בכחול המשך, תלחצו על זה וזה שאר הספר, לפחות בשלב זה אני אחרי כמה עשרות עמודים ואין סוף

    אהבתי

  20. יכול להיות שזה רק האפילוג, אבל בינתיים קראתי כמה עשרות עמודים ולמרות שהוא משעשע הוא לא חזק

    אהבתי

  21. יכול להיות. גם יכול להיות שהם התבלבלו ונתנו את כל הספר.
    בנתיים עשיתי קופי פייסט לPDF שיהיה ליתר בטחון אם הם יתחרטו. יצא 221 עמודים….. אז אם אם זה לא ספר כמו מלחמה ושלום אז לא מדובר רק באפילוג אלא כל הספר.

    אהבתי

  22. מילה אחת עולה במחשבתי: גיהינום. לאורך מסלול הליכתי נועץ בי העוני את עיניו מכל כיוון. חנות אחר חנות נעולה, סגורה לעד ונטושה בעליל; אפילו הכנסיות עזובות כאן. אני מטייל לי מעט ביום הקיץ הזה, החם ביותר בשנה, בוהה בדלות ובייאוש ובצחנת המוות שדבקה בכל מקום כאן. אני המום מכך שהמקום הזה קיים קילומטרים ספורים מדרום ל'מיל המופלא'. לא נתקלתי במראות כאלה גם במדינות העולם השלישי. אני רוצה לצרוח: האם זו אמריקה? האם אני באמריקה? אני באובמלנד. אני מקבל מכתבים 'אישיים' בדואר אלקטרוני מהנשיא — קרובות מדי, למען האמת —לעתים קרובות אובמה. הנה אחד מהם: טוביה — כשהייתי בתחילת דרכי כרכז קהילתי באזור הדרומי של שיקגו, הדברים לא היו קלים. לפעמים ארגנתי פגישה, ואיש לא הופיע. אבל עם סבלנות והתמדה, חבר'ה שגרו בקהילה התחילו להגיע. במהרה בילינו שעות יחד, שוחחנו על הבעיות שהם ראו וחיפשנו אחר הדרכים הטובות ביותר לפתור אותן. ככל שהם היו פעילים ומעורבים יותר, כך היה קל יותר לחולל את השינוי שאליו חתרנו. אני מאמין שאותו רעיון כוחו יפה גם היום. ארגון הוא אבן הבניין של כל דבר גדול שהצלחנו להשיג. על מי הוא חושב שהוא עובד? בפינת רחוב אני רואה גבר היספאני יושב על מדרגות בניין ומחזיק במקל הליכה. איך קוראים לשכונה הזאת? אני שואל אותו. "אני חי כאן הרבה שנים ואף פעם לא שאלתי את עצמי את השאלה הזאת," הוא משיב. אבל איך קוראים לה? "אני לא יודע." ואן אפור עוצר לידינו. החלונות נגללים מטה ומאחוריהם נגלים שני גברים לובשי אפוד מגן, שניהם חמושים באקדחים ומצוידים במכשירי קשר למיניהם. "מה אתה עושה פה? מאיפה אתה? איפה אתה גר?" אני מתגורר במלון אלגרו במרכז העיר. "איך הגעת משם לפה?" ברכבת ואז באוטובוס. "אתה יודע איפה אתה?" לא בדיוק, אבל אני מנסה לאתר את המחוז של הנשיא אובמה.
    . . , אם אני לא טועה, גבולות המחוז השלושה־עשר היו שונים, אני אומר לו 1996-ב השוטר משנה גישה. "נכון," הוא אומר "אתה נמצא עכשיו במחוז שאובמה ייצג בזמנו. זה נכון." האם היית שוטר פה גם אז? "כן." האם משהו השתנה פה מאז? "פה? השתנה? שום דבר לא משתנה כאן. אם כבר, זה רק נהיה יותר גרוע." טוב, אני אדבר עם עוד כמה אנשים כדי לראות אם אתה צודק. "זאת מדינה חופשית. תרגיש טוב ותשמור על עצמך. אבל, בבקשה: צא מכאן במהירות האפשרית." השוטרים נוסעים ואני נותר לבדי. המחזה השגור כאן הוא עדיין בתי עסק נטושים, חלקם מוקפים שערי ברזל, כאילו כדי למנוע מהריקנות הנרקבת שבתוכם להישפך החוצה. אני הולך, הולך, הולך והולך וחנות אחרי חנות, עסק אחרי עסק כולם נטושים. רק קומץ חנויות עדיין פתוח: תחנה של צבא הישע, תחנת דלק, עסק לפדיון המחאות, חנויות למשקאות חריפים ולוטו,

    אהבתי

  23. קראתי את הספר, בדילוגים הולכים וגדלים, עד הוואי.
    מתחת כשרון התיאור, הקלילות וההומור – הספר בעצם מאוד מדכא.
    "החצר האחורית" של החוף המערבי והחוף המזרחי כוללת את רוב שטחה של ארה'ב.

    כמה מחשבות ראשוניות:

    א. אי אפשר להאמין שקלינטון או טראמפ יוכלו לחולל איזשהו שינוי משמעותי.
    תאור מצב האינדיאנים גם מלמד שאפילו שפיכת כספים מסיבית (במקרה שלהם באמצעות רשיונות להפעלת בתי קזינו) לא מצליחה לשפר את המצב.

    הקריאה של טראמפ לשחורים להצביע עבורו כי "אין להם מה להפסיד", נכונה במובן זה שהמשך המצב הקיים, תחת הילארי, היא קטסטרופלית.
    אבל ברור גם שאין כל סיכוי שהוא ירצה ו/או יוכל לשפר את מצבם. פרט אולי ליכולת לדבר ביתר פתיחות וחופשיות על הבעיות. ומבחינתם, הוא עוד עלול לפגוע בהם ע'י פגיעה בקצבאות ו/או במתן יותר חופש פעולה למשטרה ולמערכת הכליאה.

    ב. אני תוהה האם גם באירופה יווצרו 'גטאות' של מוסלמים, כדוגמת הגטאות של השחורים בארה'ב, אליהם האחרים יפחדו להיכנס. אולי רק, בשונה מהשחורים, האלימות בתוכם לא תתמקד בעיקר באלימות בין כנופיות של גברים, אלא באלימות נגד נשים וכלפי החשודים כיהודים.
    גטאות שהאנשים בתוכם מתקיימים בעיקר מעסקים זעירים המשרתים בעיקר את בני קהילתם, מקצבאות סעד ומפשיעה. פרט לשכבה דקיקה של מוסלמים שישתלבו היטב בחברה הכללית, ויהוו עלה תאנה (כדוגמת השחורים שלמדו באוניברסיטאות ליגת הקיסוס בארה'ב וראש העיר המוסלמי של לונדון).

    ג. אני גם חייבת להודות שרוב יהודי ארה'ב, כפי שתוארו בספר הזה, עצבנו אותי. בעיקר בגלל נטייתם להכחיש את האנטישמיות בחברה בה הם חיים ו/או "הפתרון" שמצאו באמצעות תמיכה עיוורת בפלסטינים נגד בני עמם השנואים. תאור הסטודנטים היהודיים בברקלי גם מעורר חששות כבדים בנוגע לקשר העתידי בין ישראל לבין חלק ניכר מיהודי ארה'ב. חלק משמעותי בהגדרת זהותם הוא הדאגה לאקלים כדור הארץ ולפלסטינאים האומללים, ומכאן היותם אנטי שראליים. הם הולכים והופכים לעוד קבוצה העוינת אותנו, (בדומה לקוויקרים עליהם למדתי לראשונה באמצעות הספר) כאילו חסרים לנו אויבים בעולם.

    אהבתי

  24. שכחתי להוסיף,

    טוביה טוען שהאורתודוכסים, בניגוד ליהודים הלא אורתודוכסים, אינם נסחפים לאוטו אנטישמיות כיון שרק להם לא אכפת מה הלא יהודים חושבים עליהם. יהודים העסוקים תמידית בשאלה האם האחרים אוהבים אותם ומעריכים אותם, ומנסים לשנות את עצמם בתקווה לשאת חן ולהפוך לאהובים ולמקובלים, פוגעים בסופו של דבר בעצמם ובבני עמם.

    מעניינת אותי דעתכם על תזה זו.

    אהבתי

  25. לדעתי לרוב הצעירים היהודים החילונים באמריקה חשיבות הזהות היהודית נמוכה מאוד. זו בטח לא סיבה עבורם לתמוך בישראל, אך מנגד גם לא סיבה לחשוב שלא יאהבו אותם ושהם צריכים להתאמץ יותר. במידה שקבוצה זו יותר שמאלנית זה נובע מיכולת ההפשטה הגבוהה שמאפיינת יהודים ושמאפשרת להם לחוש שאנשים אחרים ושונים עדיין נכללים בקטגוריה – בני אדם שאכפת להם מהם וכן הרצון לשוויון הנובע מאותו מקור.

    אהבתי

  26. קמיליה , לא נראה לי שזו התזה שלו. אני זוכר שאורן נהרי ציטט מישהו ואני לא זוכר מי שאמר שהיחידים באירופה שהיו קוסמופוליטים בתחילת המאה העשרים היו היהודים. אני אולי אוסיף שהעיסוק אם אוהבים אותם אם לאו
    הוא התיקון עולם שלהם , ככה שבסופו של דבר , כמו שאמר אלון מזרחי (או שלמה שרף) הם עשו שינוי של שלוש מאות שישים מעלות.

    חוצמזה , רק לציין שבזמן שלוקח להחליט אם לקרוא את הספר ולסדר פה את הערסל שיהיה נוח אתם כבר מסיימים אותו.

    אהבתי

  27. אני קורא אותו יחסית ביסודיות ובעמוד 120. אני לא חושב שהוא מדכא, והוא לא ממש הומוריסטי, יותר סרקסטי. הוא לא מציג את האמריקאים באור שלילי או לא מחמיא, הוא פשוט מתאר את התמונה, אפילו בכאב ולא בביקורת, כיוון שהוא רואה את עצמו כבר כאחד מהם. הוא פשוט שואל את עצמו שאלות, כמו גיא.
    רוב הצעירים היהודים שאני הכרתי בארה"ב אהבו את ישראל.
    האם מישהו שהיה מטייל בישראל ומתאר אותה והאנשים בה היה מתאר אותה בצורה מחמיאה יותר?
    למרות שהוא כלל לא מתכוון לזה אפשר להבין מדוע רבים יבחרו בטראמפ אבל בלי חמדה

    אהבתי

  28. גיא דרלינג, זו לא התזה שלו. הוא לא אמר את זה והיא לא קראה אותו, כמו תמיד היא קראה שיטחית בריפרוף והבינה מספיק כדי לשאול שאלה שמבוססת על מסקנות לא נכונות. לא מחמיצה שום הזדמנות לעשות זאת.

    אהבתי

  29. "מחוללת הלולאות" פוסט מעניין אהבתי מעורר הרבה מחשבות נוגות על עתידה של האנושות..לפעמים גם אני כמו כולם נוטה לפסימיות אבל המציאות היום יומית וההתפתחות האדירה של הטכנולוגיה מחזירים אותי לקרקע יציבה פשוט לא כדאי לחשוב על העתיד ההווה מעניין יותר..אין ספק שבעולם מתחוללת מהפכה שקטה מתחת לפני השטח צריך רק לחוש את הזרמים הרבים ולהבין לאן כל זה מוביל..? מי שמנסה לחזות את העתיד זה כמו לעמוד מול קיר אטום ולנחש מה מסתתר מאחוריו..
    באופן מפתיע המהפכה השקטה יכולה להוביל לתוצאה לא רציונאלית ולא על הילד הזה חשבנו כי הכל בחיים אבל הכל "מן אלללא" בדיוק כמו שאומרים בני דודינו..
    אין היום בעיה של מזון בעולם אדרבא ארצות הברית חלק ממדינות אירופה לרבות ישראל מתמודדים עם עודפי ייצור ולרוב משמידים חלק מהתוצרת החקלאית כנגד פיצוי לחקלאים וכל זה על מנת למנוע ירידה גדולה מדי במחירי המזון בשווקים..
    כפי שהזכרתי הטכנולוגיה המתקדמת לא פסחה על החקלאות ועל החקלאים היום ניתן לקבל משטח אדמה קטן של מספר דונמים בודדים כמות תוצרת שעד לפני שלושים שנה היו צריכים לעבד מאות דונמים ולקבל אותה כמות פרי או ירק כאמור הכל השתנה..אכן יש בעיה של חלוקת העושר בעולם האנושות לא מצליחה להתגבר על אופיו המושחת של האדם עוד מאז ימי קדם ועד היום לא נמצאה תרופה מתאימה למחלה וכל מהפכה אשר התחוללה בעבר לא הצליחה לשנות את המצב לאורך זמן הכל חזר לקדמותו…עולם כמנהגו נוהג מי שחלש משלם מחיר החזקים מוגנים לעת עתה אבל לא לאורך זמן..

    אהבתי

  30. מתוך הפרק על הוואי:

    "יהודים אורתודוקסים, בניגוד לרוב אחיהם הלא-אורתודוקסים, הם אנשים שגאים ביהדותם ויש מספיק מקום בנפשם לדאוג גם לאנשים אחרים. לא כל היהודים האורתודוקסים הם אנשים אכפתיים, ממש כפי שלא כל הלא-אורתודוקסים הם לא אכפתיים. אבל האורתודוקסים שאכפת להם לא מסתפקים בתשלום מס שפתיים כשהם מדברים על אלו שלא שפר עליהם מזלם כמוהם. הם לא צריכים לשחק את המשחק הזה, כי מלכתחילה לא אכפת להם מה אנשים אחרים חושבים עליהם. מבחינתם, 'עני' אינו איזה 'פלסטיני' מופשט בצדו השני של כדור הארץ, אלא עני אמיתי החי בשכנות להם. אנחנו נוסעים אל העניים הלא-פלסטינים של הוואי … "

    אהבתי

  31. לגיא,

    אהבתי את השינוי ב 360 מעלות.
    נראה לי שהוא עוד יתגלה כשימושי, למרות שכרגע עוד לא עולה לי שום דבר לראש.

    לתמריץ,

    איני מסכימה עם הנחתך שרוב הצעירים החילונים בארה'ב אינם מייחסים כל חשיבות למוצאם היהודי, ולפיכך הם אדישים ואינם נוטים להיות פרו-ישראליים או אנטי-ישראליים.
    זה יכול לתאר את רוב היהודים החילונים הישראליים, אך לא את רוב היהודים החילונים החיים במערב.

    לתפיסתי, הקשר בינם ליהדות מעורר ברבים מהם תחושות אי נוחות, ומכאן נטייה להיות אנטי-ישראליים / פרו-פלסטינים. זהותם היהודית אינה חסרת חשיבות בעיניהם אלא מקור לבעייה.
    איני יכולה כמובן להוכיח זאת, אך עמדותיו של ברני סנדרס ושל המועמדת הסביבתית (היהודיה) תומכות בדעתי. כנ'ל האחוז האדיר של היהודים הפעילים בתנועת ה BDS או תומכים בה. אפשר גם לתהות על מצע תנועת גיי – סטריט וביקורתם הארסית על ישראל בשם הפלסטינים.

    אהבתי

  32. לא קשור לנושא.
    פרט, אולי, למצבה העגום של מדינה בהיפר אינפלציה, שמדפסת המזומנים שלה נמצאת בחו'ל, והיא נאלצת לשלם במטבע זר (שחסר לה) על ההדפסה הטורפת של עוד ועוד מזומנים.
    מאמר, מתורגם לעברית, על מצבה העגום של ונצואלה, והתעקשותה הגאה, והלא לגמרי נוצרית, לא למנוע מאזרחיה לקבל סיוע של מזון ותרופות מסוכנויות בינ'ל / נוצריות.

    https://he.gatestoneinstitute.org/8974/ונצואלה-סחרור-מוות

    אהבתי

  33. עוד פחות קשור לנושא.

    הסבר על 'אהבת המוות' באיסלם, והנכונות להתאבד למען מטרה קדושה. לטענת המאמר, כלי הנשק העוצמתי ביותר של דאעש הוא תיאור גן העדן.
    שווה לקרוא גם את 8 התגובות.
    פרט לבדיחה, נטען שבעבר שליטים מוסלמים שלטו על האיממים במסגדים, והטפותיהם לצעירים. מכאן,שחלקים אלו של האיסלם היו מפוקחים. היום כבר לא.

    http://www.realclearworld.com/articles/2016/09/19/isiss_deadliest_weapon_is_the_idea_of_heaven_112051.html

    אהבתי

  34. לא כל היהודים האורתודוקסים הם אנשים אכפתיים, ממש כפי שלא כל הלא-אורתודוקסים הם לא אכפתיים. אבל האורתודוקסים שאכפת להם….

    אולי אם אחליף אורתודוקסים בנשים יהיה לך ברור : לא כל הנשים הן מטומטמות ושיטחיות, ממש כפי שלא כל הגברים חכמים ומעמיקים, אבל מבין הנשים המטומטמות והשטחיות …
    מצורת המסקנה שלך שלך נובע שכל הנשים הן מטומטמות ושטחיות

    אהבתי

  35. קמיליה , רק לציין בקשר לונצואלה ש[ההיפר]-אינפלציה שם לא קשורה ליכולת הממשלה להדפיס כסף אלא לפגיעה אנושה של הממשלה המטופשת ב[צד ההיצע] ע"י שחיתות ,העדפת מקורבים ואף ההתעקשות המטופשת והלא לגמרי נוצרית,למנוע מאזרחיה לקבל סיוע של מזון ותרופות מסוכנויות בינ'ל / נוצריות.
    רק לציין גם ה"שוק הפרטי" המקומי לא נוטל את ידו מהצלחת במקרה זה כשמבריחים אוגרים סחורות במחסני מסתור וגורמים למחסור שגורם לעליית מחירים. בסביבת עסקים כזו , חברות בינ'ל כמו טויוטה ופורד סוגרות את מפעליהן כמעט לגמרי.

    אהבתי

  36. לגיא,

    ברור לי שזה גורל כל משטר קומוניסטי שאין יותר מי שיכול ומוכן לממן אותו.

    פשוט הצחיק אותי המצב בו הממשלה לא דאגה לרכוש לעצמה מדפסת מזומנים, לפני שהחליטה לפתור את כל בעיותיה הכלכליות באמצעות הדפסת עוד ועוד שטרות כסף. אפילו קומוניסטים לא אמורים להיות עד כדי כך מטומטמים. 😊

    אהבתי

  37. קמיליה ,בסדר. נראה לי שהממשלה שם הצמידה עצמה לזהב השחור….
    מאחר ומחירו נקוב בדולרים היא הצמידה עצמה גם אליהם. כשהכל בסדר הכל בסדר וכשלא בסדר יש לתת לממשלות לעבוד עם הפסיכולוגיה האנושית ולא נגדה:
    http://tinyurl.com/jxfta82

    מלבד זאת , סבורני שיש להדגיש פעם נוספת שזו שגיאה לוגית לדרדר
    יכולות של ממשלות סבורניות להדפיס כספים למדרון חלקלק שמוביל למשטר קומינסיטי.
    או במילים אחרות – לא בכל סוף משפט שיש בו ממשלה יושב קומיניסט עם נרגילה.

    אהבתי

  38. לגיא,

    ברור לי שזו אכן שגיאה לוגית להשוות בין יכולת ממשלות דמוקרטיות להדפיס כסף לבין יכולתם הבלתי מוגבלת של משטרים קומוניסטים לעשות כמעט כל מה שאינו מנוגד לחוקי הטבע.
    גם איני משווה בין מעיל לבין מנגנון הפעלת נשק גרעיני רק כיון שבשניהם יש כפתורים. 😊

    אבל, ברמה האסוציאטיבית, אני אכן רואה תמרור אזהרה "זהירות – קומוניסטים לפניך !!!" בסוף כל משפט שיש בו ממשלה.

    בשונה ממך, הקומוניסטים שאני מדמיינת אינם יושבים להם בשלווה ובנחת לעשן נרגילה. במצב זה, הם לא היו כל כך מפחידים אותי.
    הקומוניסטים שבדמיוני מסתערים קדימה, בריצה פראית, עם המוני מכונות ירייה, בכדי לרצוח את כל מי שמעז להתנגד להם, ועלול להרוס את תוכניותיהם ליצור עולם שכולו רק טוב.

    נראה לי שאין ראשי מדינות, הנאנקים תחת כל מיני מגבלות משילות, שאינם מפנטזים לעיתים על הכוח הבלתי מוגבל כמעט שיש לשליטים קומוניסטים. לא רק טיפוסים מפוקפקים מראש כמו ארדואן, אפילו אלו הנראים כמתונים וכאנושיים כדוגמת אובמה והולנד.
    הפחדים, האולי פרנואידיים שלי, מממשלות חזקות מדי, יניעו אותי גם לרצות להשגיח עליהם בשבע עיניים, ולא לאפשר להם יד חופשית מדי. לרצות לחזק כוחות שיוכלו להוות משקל נגדי לכוח הבלתי מוגבל של הממשלות ועוד ועוד.

    זו עמדה שאפילו אינה מתיימרת להיות שכלתנית נטו. היא גם רגשית. אז אין כל כך טעם להגיד לי לא לדמיין איזשהו קומוניסט בסוף כל משפט שיש בו ממשלה. הדימוי הזה קופץ לי לראש. לעיתים אני מסוגלת להדוף אותו הצדה ולהשתכנע שהסכנה מאוד רחוקה, ולעיתים לא.

    אהבתי

כתיבת תגובה