WeTab-tablet is vanaf 21 september verkrijgbaar

De WeTab van Duitse fabrikant Neofonie wordt vanaf 21 september uitgeleverd. De tablet, die draait op een Atom N450-processor van Intel, kan inmiddels voorbesteld worden op de Duitse websites van Mediamarkt en Amazon.

Van de WeTab is een variant te koop met 16GB opslaggeheugen, waarvoor 449 euro betaald moet worden. Daarnaast is de tablet ook met 32GB opslaggeheugen te krijgen: hiervoor moet 120 euro meer worden neergelegd, maar krijgt de koper daarbij ook gps- en 3g-ondersteuning ingebouwd. De 16GB-versie beschikt alleen over wifi en bluetooth. Amazon Duitsland zegt de tablet vanaf 19 september uit te leveren, terwijl Neofonie zelf zou hebben aangegeven dat de WeTab vanaf 21 september is te verkrijgen. Eerder was er sprake van een release in augustus.

Neofonies tablet beschikt over een multitouch-scherm met een diagonaal van 11,6" en resolutie van 1366x768 pixels. De ingebouwde Atom N450-processor doet zijn werk op een kloksnelheid van 1,66GHz en er is 1GB ram aanwezig. De tablet draait op Android met een eigen interface van Neofonie. Verder is de tablet voorzien van twee usb-poorten, en kan de 32GB-variant full hd-video afspelen. De batterijduur zou zes uur bedragen, en het opslaggeheugen kan uitgebreid worden met micro-sdhc-kaarten.

Neofonie WeTab

Door RoD

Admin Mobile

16-08-2010 • 08:52

133 Linkedin Whatsapp

Reacties (133)

133
128
71
4
0
41
Wijzig sortering
Ik begrijp niet waarom iedereen hier over Android praat, het OS van de WeTab is Linux en zou o.a. Android Apps met hulp van een emulator ondersteunen... Maar de WeTab loopt niet op Android zelf.

Details: http://en.wikipedia.org/wiki/WeTab
Of hier: http://www.latestsets.com/2010/04/wepad-features.html

Hoe en of ze dat goed voor elkaar krijgen weet ik helaas niet, ben ook benieuwd.
De reden zal wel zijn omdat dat in het artikel staat:
De tablet draait op Android met een eigen interface van Neofonie.
Anoniem: 145867
@mashell16 augustus 2010 15:28
Blijkbaar is dat dus een fout in het artikel.
Anoniem: 367893
16 augustus 2010 08:57
Ik denk dat als ik zou moeten kiezen ik toch voor de Ipad zou gaan.
Bedoel die heeft tenminste een app store tenzij dit de android store krijgt.
Android apps is mogelijk.

Lees alle FAQ's over de WeTab
http://wetab.mobi/faqs
Er staat nergens dat je hiermee niet in de android store kan. Ik zou er maar van uit gaan dat dat gewoon kan dus.
De resolutie van dit apparaat wordt nog door geen enkele Android versie ondersteund, en er zijn ook geen speciale GUI elementen voor gebruik op grotere schermen, zoals bij iOS voor de iPad wel het geval is. Dus als er al standaard toegang tot de Android Market is voor dit ding, dan zit je met geupscalede applicaties die eigenlijk voor een telefoon gemaakt zijn, en om nu te zeggen dat iPhone apps op de iPad heel erg prettig in het gebruik zijn... Met de custom GUI die ze erop draaien is het verder ook nog maar de vraag hoe goed alles integreert.

Was ik van plan om af te sluiten met de opmerking 'leuke hardware maar door een gebrek aan goede software en integratie zal het geen iPad concurrent worden', maar eigenlijk vind ik de hardware ook maar niks. Een atom in je tablet = belabberde accuduur, veel hitte en amper sneller in het gebruik dan een 1 GHz ARM die native code draait.
Ik heb daarover ook mijn twijfels. Ik ben niet zo'n fan van het gesloten karakter van Apple, in die zin dat je je eigenlijk helemaal moet overleveren aan hun stramien, maar ben je bereid dat te doen dan wérkt in het algemeen ook alles netjes.

Bij Android lever je je in beginsel ook behoorlijk uit aan Google, maar heb je (tot nu toe) in ieder geval wel meer vrijheid met betrekking tot wat je wilt installeren. Bij Android-smartphones werkt dat ook erg fraai. Toch vermoed ik (maar goed, dat zal de praktijk uiteindelijk moeten uitwijzen) dat zo'n tablet niet zo áf is (zowel hardwarematig als softwarematig, resolutie) als de iPad of als Android-smartphones.
Android kun je zelf compileren, en alles wat je niet wilt eruit slopen. Hierdoor ben je per definitie niet 'aan Google overgeleverd'.

Dat de standaardversie al prima werkt en er in de praktijk dus weinig aan gesleuteld wordt is een ander verhaal.
Ow? Ik lees op Tweakers af en toe dat het apparaat eerst "geroot" moet worden....
Dus ben ik per definitie niet overgeleverd aan Google maar aan de producent van het apparaat? Of heb ik dat mis?

Tevens lees ik dat Google op de Andriod tablet's tot nu toe weigert een licentie te verlenen waardoor de tablets niet op de marketplace kunnen komen. Hierdoor slaan ze naar mijn mening de plank mis. Ik weet dat je er naast nog steeds wel apps op kan installeren maar dat is weer alá windows mobile :)

Edit: Tnx abusimbal

Kann man über das WeTab auf den kompletten Google Android Marketplace zugreifen? Werden alle Apps des Android Market laufen?

Grundsätzlich sind alle Android Apps auf dem WeTab lauffähig, aber nicht alle machen Sinn, da das WeTab kein Smartphone ist. Wir wählen für das WeTab sinnvolle Apps aus und arbeiten mit sekundären AppStore Anbietern zusammen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 16 augustus 2010 19:28]

De kans is zeer klein dat je hiermee niet in de android market kan. En daarnaast zonder problemen ook buiten de market om kan installeren en zelf je toepassingen kan schrijven.

edit: @Beuzelarij
Je hebt dus 3 keuzes:
1. Makkelijke bron, mogelijk verminderde vrijheid: Android Market
2. Iets lastigere bron, alle vrijheid, verminderde veiligheid: Zelf op internet een App zoeken en installeren
3. Lastigste bron, alle vrijheid: zelf je code schrijven/gevonden code aanpassen

Er zijn niet veel apparaten in de markt die alle drie de mogelijkheden bieden/toestaan.

[Reactie gewijzigd door ajakkes op 16 augustus 2010 13:43]

en zelf je toepassingen kan schrijven
Je hebt hier feitelijk dan wel gelijk in, maar de gemiddelde consument doet, wil, of kan dat niet. Zelfs niet met het ontwikkeltooltje dat onlangs beschikbaar is gekomen. Is overigens ook logisch, voor dergelijke bedragen wil je iets dat áf is. Als de mogelijkheid tot zelf applicaties schrijven bestaat is dat zeker voor Tweakers een pluspunt, maar de eventuele noodzakelijkheid om applicaties te (her)schrijven is dat zeer zeker niet.
Android Market is bereikbaar vanaf Android 1.6.
Als de WeTab zijn product een beetje verkoopbaar wilt houden gaat deze een Androidversie van minstens 1.6 ondersteunen en liefst nog 2.x

Dus ik denk wel dat dat goed zit ;)
Als ze Flash draaien zal het zelfs 2.2 (Froyo) zijn. Aan het plaatje te zien is dat zo. Dan zal hij trouwens verder ook een stuk sneller zijn, de JIT-compiler zit namelijk ook in 2.2.
Op de IPad kun je geen Flash draaien.
Voor mij is dat de reden dat ik geen IPad koop maar dit dingetje misschien wel. Ik zie zo'n IPad/WePad vooral gebruikt worden om mee te surfen en als je dan geen Flash sites kan draaien dan is dat toch wel een zwaar nadeel.
Je kan veel functies verzinnen die er niet opzitten, maar het is natuurlijk in eerste instantie een consumer product. Daarnaast, als remote wipe je argument is om hem af te kraken tov de iPad ben je redelijk desperate.

De iPad heeft voordelen (gelikte UI, integratie met andere Apple hardware, brede ondersteuning) maar Remote Wipe staat niet echt op die lijst. De nadelen zijn ook bekend, geen flash/silverlight/java, geen USB/SD-Cards en flink aan de prijs. Dit apparaat heeft veel van de nadelen niet en probeert met een eigen UI en toegang tot de Android market de voordelen van de iPad te minimaliseren.
Via MobileMe heb je wel degelijk een Remote Wipe functie. Maar dit is geen standaard functie. MobileMe kost per jaar een euro of 80 (of goedkoper als je zoekt op eBay).
449 euro? Dat is niet echt veel goedkoper dan de duidelijke directe concurrent, de iPad. En dat terwijl de batterijduur korter is.

Ook ben ik benieuwd hoeveel Android apps er goed gaan werken op dit ding.

Misschien een wat negatieve reactie, maar als ik hem direct tegenover de iPad zet, dan zie ik nog niet echt een Unique Selling Point. Een reden waarin deze zich duidelijk onderscheidt van de iPad en waarom ik hem zou kiezen in plaats van het Apple-apparaat.
Voor mij zijn er genoeg USP's om voor dit ding te gaan ipv de iPad. Maar die redenen hoeven niet voor iedereen te gelden.

1. €100,- is een leuk bedrag.
2. Meer pixels + meer scherm (het is niet veel meer maar toch)
3. Kan eigen Apps draaien.
4. Kan zonder problemen niet goedgekeurde apps draaien (naast de market apps)

Maar nogmaals, dit zijn redenen voor mij om voor deze te gaan. Dit hoeft nier voor anderen te gelden.

Overigens heb ik het geld voor dit apparaat ook nog niet over. Ik wacht nog wel even.
Anoniem: 291901
@ajakkes16 augustus 2010 09:27
Ik zou toch kiezen voor de iPad:
Die specs van geheugen en kloksnelheid maken niet veel uit, het gaat meer om gebruiksvriendelijkheid. De interface van de iPad vind ik erg fijn en snel werken.
Heel belangrijk punt ik mijn opzicht: de batterij duur is gewoon 4 uur meer, die je makkelijk schijnt te halen (meestal is het een maximum dat je niet snel haalt).
Je kunt op de iPad ook al je apps draaien die je wilt, desnoods met een jailbreak.

Maar het is maar net waar aan welke aspecten je meer waarde hecht.
juist niet voor een ipad.
ik vind apple spullen zeker niet slecht alleen heel erg overpriced voor wat ze bieden.
ik heb even met de ipad gespeeld en tis 1 grote teleurstelling: eerste pagina die ik wil zien werkt al niet, safarie heeft geen tabs.. tis erg onhandig om tussen verschillende safari pagina's te switchen, dat ding is constant aan het laden (kan ook niet anders gezien de hardware kan dat ding nooit alles in het geheugen laden) en de mediaspeler is ook erg selectief in ondersteuning van verschillende mediaformaten.
bij een gemiddeld gebruik van een webbrowser open ik al snel 10 tot 20 tabs en dat werkt voor geen meter op een ipad. wat blijft dan nog over voor een tablet als webbrowsing niet goed werkt.
apple vraagt de hoofdprijs voor de ipad, dan moet ie wel goed werken. wat gebreken bij een tablet van 250 euro is acceptabel maar niet voor een tablet van 500 euro. dus ik hoop dat deze wetab wel goed werkt voor 449 euro. een oplossing voor 4 uur batterij is zeer ingenieus bedacht: een extra accu aanschaffen! dat kan nl. niet bij een ipad omdat apple nog meer geld wil uitpersen uit apple fanboys.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 16 augustus 2010 10:58]

De reden dat mensen op een desktop vaak meerdere tabs en browserschermen open hebben staan is dat ze iets productiefs aan het doen zijn en daarbij willen multi-tasken. Een iPad zal vooral voor mediaconsumptie gebruikt worden en als je toch eens een tekstje aan het schrijven bent zul je niet willen multi-tasken. Wil je dat wel dan moet je inderdaad een ander apparaat gebruiken.

Verder wens ik de mensen die (op dit moment) liever een tablet met Android willen hebben omdat je daar je eigen apps op mag installeren veel succes met het nuttig maken van hun investering. Ik ga liever voor een platform waar veel hoogwaardige applicaties voor verkrijgbaar zijn ipv een platform dat momenteel nagenoeg niets te bieden heeft.

Ik ben overigens uitermate tevreden met mijn iPad en ben telkens verbaasd over de geweldige aanvulling die dit apparaat is in het dagelijks leven. Veel dingen waar de iPad in excelleert kun je ook met een netbook, laptop of telefoon, maar niet met dezelfde plezierige gebruikservaring.
Anoniem: 143912
@Femme16 augustus 2010 13:09
meerdere tabs open is zeer basic hoor, dat kun je niet eens multitasking noemen. bij een zoekopdracht op marktplaats bijvoorbeeld zit je zo op 20/30 tabs die je vervolgens misschien in 2 minuten allemaal weer wegklikt omdat er niks interessants tussen zit.
tijdens het lezen van een tweakers pagina bijvoorbeeld is het al erg handig om een hyperlink in een tab te openen om toch even snel in 5 seconden te kijken waar naar verwezen wordt. dat werkt gewoon niet fijn op een ipad en webbrowing is toch het meeste wat ermee gedaan wordt op een ipad. gebruikerservaring op een ipad is nog niet slecht te noemen maar ronduit teleurstellend!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 16 augustus 2010 13:12]

De tabs nemen kostbare schermruimte in en tabbed browsing zal op een touchdevice minder gebruikt worden omdat gebruikers ten eerste minder behoefte zullen hebben aan multi-tasking. Ook werkt open in new tab minder snel dan op een browser die met een muis wordt bediend (je moet een link aangedrukt houden en dan 'Open in new page' aanraken). Daardoor nodigt het niet erg uit om met meerdere tabs/pages te gaan browsen.

Bij mobiel surfen zul je niet snel behoefte hebben aan het laden van meerdere pagina's tegelijkertijd vanwege de vaak trage verbinding. Dus ik snap de keuze wel om geen tabs weer te geven.
Niet overtuigend. Als die behoefte er wel is -niet vaak, volgens jou- moet het mogelijk zijn eraan te voldoen.
Ben het grotendeels met je eens, met name het verhaal over dat je toch 't liefst een platform wilt hebben waarvoor een hoop applicaties beschikbaar zijn, in plaats van iets dat veel kan maar je praktisch niet veel mee kunt door gebrek aan content.

Heb wel een aanvulling: Tabbed browsing is echt niet alleen handig als je wilt multitasken. Vaak zat lees je een artikel waarin een linkje staat dat je even wilt bekijken, zonder dat je dan weer terug moet naar het artikel waar je mee bezig was. En dan zijn tabs ook wel degelijk handig voor mediaconsumptie.
en Android is niet gebruiksvriendelijk?

Je hebt duidelijk er nog niet mee gewerkt !

Ik heb iphone 3GS gehad en nu Desire (froyo) en Android staat minder ver maar werkt gewoon fijner is minder gesloten, ik ga niet meer terug ...
Android Apps zullen uiteraard goed draaien, of ze het scherm benutten betwijfel ik aangezien ze er niet voor gemaakt zijn, maar draaien op zich zal 0 problemen geven!

Dit is ook zeker geen tablet die recht tegenover de iPad staat, meer tegenover andere Tablets die ook atom's of andere x86 CPU's gebruiken zoals tablets met windows (XP/7)...

De tablets met een CPU die uit een telefoon gaat komen zoals Samsung nu aan het maken is, die gaan de concurrentie aan met de iPad, en die zullen de prijs sowieso als USP hebben!

Daarbij heeft dit ding meteen al een voorsprong op de iPad voor mij dan... Dat is namelijk de verhouding (HD-ready) van het scherm wat dit een media-device maakt en de iPad een 4:3 foto-lijst :) Daarbij heeft ie USB poorten en kan die full-hd aan :) Een gok is dat er ook HDMI op zit, waar ik van uit ga, ook dat is voor mij een pluspunt!

Edit: @hier onder:
Oh maar het kan ook prima maar ik persoonlijk stoor me snel aan het feit dat ik niet het hele scherm zou gebruiken (buiten dat ik dat zonde vind) zijn die balken dan vaak ook niet echt zwart zwart (kan ook niet met een TFT-scherm) dat soort dingen zullen me meer storen, vooral in me kamer als het helemaal donker is... Dat andere daar minder of geen ergenis aan hebben is natuurlijk altijd mogelijk ;) met 16:9 verhouding is het nog niet helemaal lekker natuurlijk aangezien films tegenwoordig nog platter zijn dan voorheen, maar wel in mindere maten natuurlijk dan een bijna vierkant scherm.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2010 12:28]

Ik kijk widescreen 720p films op de iPad en mij hoor je absoluut niet klagen, echt een super scherm kwa kleurdiepte, helderheid en downscaler. Geen vage mpeg artifects, geen laadtijd en geen framedrops. Als ik thuis film kijk dan gaat natuurlijk mijn 12' scherm aan voor het echte bioscoopgevoel. Het is slechts te hopen dat de WeTab een scherm heeft dat met die van de iPad kan concureren, ik twijfel dus of de WeTab mikt op AV enthousiasten.
12" scherm voor het echte bioscoopgevoel?
Anoniem: 145867
@jjkewl16 augustus 2010 15:04
Je hoeft niet te twijfelen. Hij is zeker beter voor AV. Alleen qua batterij niet. Dit komt door het nadeel dat er x86 processor in zit in plaats van een ARM. Dat vind ik een nadeel.
Leuk als je films kijkt... Maar jij moet wel converten. En dit kan (afhankelijk van je pc) heel lang duren... Ik zou me er aan dood irriteren. Want in die tussentijd had je die film allang kunnen bekijken!!
(edit: er loopt geen android maar linux op dus weet ik niet hoe het zit met codecs.. )

Daarnaast weet ik niet of deze Wepad wat wordt. Ze doen er geheimzinnig over en volgens mij werkt dat allemaal niet helemaal lekker op x86.. Het klinkt allemaal leuk. Maar we zullen zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 16 augustus 2010 15:32]

Het 16GB model is inderdaad niet heel veel goedkoper, 50 euro verschil. De 32GB/3G uitvoering is echter wel aanzienlijk goedkoper:
WeTab 3G 32GB 569 - 699 iPad 3G 32GB. 130 euro goedkoper!


Daarnaast is batterijduur ook niet alles, 6 uur is al best acceptabel (iPad doet 50% meer). Maar deze de WeTab is qua een aantal andere specs wel "beter": snellere processor, meer geheugen, USB, Oplasg uitbreidbaar via SDHC, HDMI (en Full-HD playback op het 32GB model), geen gesloten OS, hogere resolutie, en toegang tot het volledige internet (i.a.w. Flash ondersteuning). Het grotere scherm kan ook een pluspunt zijn, afhankelijk van je wensen.

Het enige wat we helaas nog missen om de vergelijking compleet te maken is de dikte (hoogte/breedte zijn wel in te schatten) en het gewicht.

edit: Het gewicht inc. verpakking (en adapter, handleiding, etc) is volgens Amazon 799 gram voor het 16GB model 849 gram voor het 32GB 3G model. Dat is voor beide modellen 120 gram meer dan het iPad alternatief zonder verpakking, adapter, kabels, etc.

Het gewicht van het apparaat zelf zal dus vergelijkbaar zijn aan dat van de iPad.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 augustus 2010 09:55]

Daarnaast is batterijduur ook niet alles, 6 uur is al best acceptabel (iPad doet 50% meer). Maar deze de WeTab is qua een aantal andere specs wel "beter": snellere processor, meer geheugen, USB, Oplasg uitbreidbaar via SDHC, HDMI (en Full-HD playback op het 32GB model), geen gesloten OS, hogere resolutie, en toegang tot het volledige internet (i.a.w. Flash ondersteuning). Het grotere scherm kan ook een pluspunt zijn, afhankelijk van je wensen.
Oftwel, als je dat ding opstart en niks mee doet, dan kan je 6 uur naar het scherm staren. Wil je wat doen, dan gaat dat ten koste van je batterijduur.

De ipad is 10 uur bij normaal gebruik, inclusief internet, video en gaming. Bij minder intensief gebruik gaat ie in de praktijk snel 12 uur of langer mee op 1 lading.
Haha, jij zit 10 uur lang (of langer) te ipadden. Zou je niet eens professionele hulp zoeken. ;-)
Leuke tablet ipv de iets duurdere iPad

Goed te zien dat het op Adroid draait, the battle gaat gewoon verder tussen Apple en Google. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door drachir2 op 16 augustus 2010 08:56]

Inderdaad, meer functioneel meer mogelijkheden, ik vind het altijd geweldig dat Apple SD kaart slots nog altijd beschouwen als overbodig.


Ik kan zo een tablet alleen maar toejuichen, ziet er een degelijk ding uit met meer dan genoeg mogelijkheden, alleen wil ik wel het houdertje wel eens zien voor hem in je auto te hangen (gps). :p
Misschien niet zozeer als overbodig, maar wel als een mogelijke bedreiging. (Nu kunnen ze alle software matige JailBreaks nog steeds met updates voorkomen).
Tot nog toe mis ik het ook net echt, de meeste content is online verkrijgbaar en 16 of 32 GB is genoeg voor mijn toepassingen. Enige wat handig er aan zou zij is dat je je foto's van je foto toestel zou kunnen laten zien (hoewel voor de ipad daar een adapter voor is) ... Maar dat is weer een CF kaart in mijn geval....
Nog steeds? Het moet nog beginnen, tot nu toe is er weinig/geen keuze voor de consument daar de computerbedrijven zich hebben laten overdonderen door de iPad.
Daarnaast is het neem ik aan slechts een kwestie van tijd voordat Android tablets iOS tablets voorbijstreven in aantallen net zoals in de telefonie. Het is ook geen vergelijk daar 1 fabrikant wordt vergeleken met een dozijn fabrikanten.
Van telefoons naar tablets dus ja 'the battle continues', met telefoons...

@Thorgrem toch is het een heel prestatie, ookal zijn het 10 fabriakten, de vaste userbase van Apple is gewoon lastig te bereiken...

En een vergelijking op OS en de userbase daar van is prima mogelijk 1 of 100 fabrikanten doet daar niks aan af! Dat er enige logica bij komt kijken maakt ook niks uit..
Een hele prestatie? Dat valt eigenlijk wel mee. Vele telefoonfabrikanten pakten Android op (en dat is zeker een prestatie van Google) door gebrek aan beter. Windows Mobile was niet naar wens en ook Symbian was vrij achterhaald. Het systeem van RIM en iOS mochten ze niet gebruiken en dus bleef er voor de fabrikanten die onafhankelijk zijn van een besturingssysteem (en dat zijn veruit de meesten) weinig keuze over.

Vervolgens werd de markt in een jaar tijd overspoelt door mobieltjes met Android. Met het winnen van marktaandeel wil overigens niet zeggen dat de userbase van Apple bereikt is. Ongetwijfeld zullen er enkele overgestapt zijn (en andere weer de andere kant op) maar iOS groeit ook nog steeds. Android haalt zijn aandeel voornamelijk bij Symbian en bij Windows Mobile weg. En dat is niet echt een prestatie als je kijkt naar de stand van zaken bij die systemen.
Dan mag je ook wel even het feit benoemen dat Apple in 2 jaar tijd de smartphone markt volwassen heeft gemaakt. Dat is ook een hele prestatie op zich waar Google nu ook de vruchten van plukt.
Ja dat heeft er natuurlijk zo veel mee te maken! Hoewel je wel gelijk hebt hoor, maar dat hoef ik helemaal niet te benoemen, het heeft er immers niks mee te maken, of moeten we nu ook de uitvinder van de telefoon bedanken? Zonder hem was dit NOOIT mogelijk geweest ;)
Net zoals het niet relevant is om te vertellen dat Google groeit op de smartphone markt bij een nieuwsbericht over de WeTab :) .

[Reactie gewijzigd door Cubidotnl op 16 augustus 2010 10:42]

Voor de particuliere acceptatie misschien wel ja, maar zakelijk gezien heeft Apple niet bepaald veel gedaan. Daar zie je dat de afgelopen jaren toch wel Windows Mobile eerst en daarna Blackberry veel mogelijk heeft gemaakt (en in mindere mate Nokia met Symbian). Particulieren geven nou eenmaal niet enorm veel om bv. lockdown policies op telefoons, bedrijven iets meer :+

Vanuit zakelijk perspectief zie je ook welke OS'en er steeds minder interessant worden om te kiezen voor je bedrijfspopulatie: Symbian en Windows Mobile ten gunste van vooral Blackberry en ik voorzie op later stadium door Android als er wat meer zakelijke oplossingen komen. Hoe smarter de phone, hoe meer controle je op bedrijfsdata wilt kunnen hebben..
Ik geloof niet dat ze de smartphone markt volwassen hebben gemaakt.
Maar ik geloof er zeker in dat apple het multi-touch en touch gebeuren volwassen hebben gemaakt. Dat zeker wel! Ik vond de eerste iPhone ook erg interessant. Maar daarna niet echt meer. En ook hebben ze het applicatie gebeuren volwassen gemaakt erop. En de rest ontwikkeld daar mee door..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 16 augustus 2010 15:24]

De release van de iPhone 2007 betekende het einde van het stenen tijdperk van de smartphone. Je kunt moeilijk ontkennen dat er tussen Windows Mobile 6 en iPhoneOS een gigantische sprong is gemaakt. Windows Mobile was een soort van verkleind desktop-os dat met een stylus bediend moest worden als vervanging voor de niet aanwezige muis. Om applicaties erop te installeren moest je moeilijke dingen doen met een synchronisatie-app op je desktop. Browsen kon niet/nauwelijks vanwege de brakke browser. Voor het grote publiek waren de stenen-tijdperk-smartphones niet geschikt.

Android is feitelijk een iPhone-kloon. De belangrijkste bijdrage aan de ontwikkeling van de smartphone is het zorgen voor concurrentie voor de iPhone.
Uiteindelijk gaat de strijd tussen mobiele OS'en puur om zieltjes te winnen. De grootste zal de grootste blijven. Voorbeeld: windows anyone?

De geschiedenis van computer OS'en zal zich herhalen. Denk aan die tijd rond 1984. Maar dan met mobieltjes.
Maar nu bestaat er linux open source. En dat draait overal op. Dus dezelfde geschiedenis die windows toen won is nu te winnen in een verse markt door linux.
(android? Of MeeGo?)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 16 augustus 2010 15:19]

Niet helemaal mee eens. Met telefoons is het nog altijd zo dat de fabrikant verplicht een OS mee moet leveren (ding is immers té custom), met PC's kun je gemakkelijk een 'lege' bak kopen en zelf besluiten wat je daarop wilt draaien.

Om die reden zal de producent van telefoons al sneller geneigd zijn om een goedkoper alternatief te kiezen dan Windows Mobile. Android zou in mijn denkwijze in de telefonie-markt dan ook veel sneller kunnen winnen. Consumenten krijgen het min-of-meer 'gepusht'.

(bijkomend voordeel in deze is dat Android's GUI over het algemeen meer geaccepteerd zal worden dan de vroegere Linux-varianten op PC. Dat waren/zijn echt OSsen voor de expert)
Met PCs gaat dat 'redelijk' makkelijk, je hardware keuze zal er in ieder geval niet achteruit gaan.
Weinig mensen nog die tegenwoordig zo'n grote desktop kopen als ze ook met een laptop uit de voeten kunnen, en hoeveel keuze heb je bij laptops qua besturingssysteem? Met uitzondering van xxodd staat er bijna altijd Windows op geinstalleerd.

Maar goed ik zie ook niet het nut van een vergelijking tussen de desktop en telefoon OS.. ik zie wel hoe de steeds geavenceerdere telefoon OS'en in de toekomst de desktop OS'en wellicht overbodig maken.
Leer is lezen. Ik geef aan dat het best een hele prestatie is van Google is om zo'n weldoordacht besturingssysteem in elkaar te zetten. Dat vervolgens vrijwel alle telefoonfabrikanten het oppakken door gebrek aan beter is vervolgens gewoon logica.

En ja voordat de nieuwe iPhone uitkomt zakken de verkopen in elkaar, dat is inmiddels ook al bekend. Maar ga lekker verder met je geflame. In dit kinderachtige gedoe heb ik geen zin. Spijtig dat er niet normaal een gesprek met je te voeren valt.
Hoop dat het alleen nog maar een kwestie van tijd is voordat er minstens zulke goede iPads zijn van de concurrent tegen een betaalbare prijs..
En hopelijk komt er ook een flinke sloot Tablet software beschikbaar. (Zelf heb ik de iPad en daar kun je in theorie iPhone apps op draaien, maar dat is het toch net niet. Het verschil in kwaliteit met de echte Tablets apps is aanzienlijk).

En zoals je zegt, hoe meer concurrentie, hoe beter. (Hoewel Apple zelden in prijs zakt. In de regel alleen wanneer er een nieuwe generatie uitkomt).
Kan iemand mij dit uitleggen:

Het scherm heeft een resolutie van 1366x768 en heeft daarbij de mogelijkheid tot het afspelen van full HD (wat volgens mij toch 1920x1080 is?).

Wat is de meerwaarde van het afspelen van full HD op een dergelijk scherm?
Zucht. Deze vraag komt bij ieder tablet-achtig apparaat weer terug.
Twee redenen:
1. Als je een full hd bestand op de tablet zet dan kan hij het afspelen op het interne scherm. Hoef je dus niet je film te gaan transcoden.
2. Als je hem via hdmi aan een tv hangt, kan hij full hd op die tv laten zien.
Anoniem: 145867
@mddd16 augustus 2010 10:08
Waarom komt die vraag steeds terug.. Omdat mensen met iOS het niet gewend zijn om films er direkt op te zetten zonder gedoe en dat het altijd afspeelt. Neeee ze moeten eerst met een speciaal programma de film omzetten naar een codec + resolutie die het apparaat wel aankan of herkent..
Nee dat is gebruiksvriendelijk!!!
Als je films wilt bekijken is de keuze duidelijk. Een android tablet! Zeker in combinatie met HDMI.
Edit: nou blijkt deze tablet niet eens op android te lopen.. haha :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 16 augustus 2010 15:30]

Doen mensen dat? Je laat t toch gewoon on the fly omzetten door je pc en naar het apparaat streamen, da's hardstikke gebruiksvriendelijk.
Ja leuk via 3G een film binnen halen op de native resolutie, thuis is dat extreem handig MAAR daar heb je weer een 42 inch full hd scherm staan waar die film weer beter tot ze recht komt waardoor je er eigenlijk nog niks aan hebt, tenzij je HDMI output hebt op je tablet :)
En hoe doe je dat? Ondersteunt itunes dat? Heb er laatst eens naar gezocht maar kon het toen niet echt vinden... als het een of andere extra toepassing vereist waar alleen tweakers zeg maar van weten dan is dat dus niet gebruikersvriendelijk. Kun je verder ook vanaf de ipad door je files op de pc browsen of moet je de file eerst klaar zetten op de pc?
Anoniem: 145867
@Vizzie16 augustus 2010 14:34
Ohw doe jij dat zo? een laptop mee in de trein in combinatie met je tablet? En dan streamen zeker. Geloof er niks van..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 16 augustus 2010 14:37]

Trein? Wie gaat er nou met de trein? :P

Jullie hebben gelijk, onderweg is het niet handig, niet bij stilgestaan.

Overigens ondersteunt itunes dit niet maar is er een redelijk bekende app, airtunes, waarmee dit prima kan. Op pc aangeven in welke map je bestanden staan en je kan er zonder moeite bij op je ipad/iphone/itouch.
Misschien zit er een HDMI out op zodat je m aan een tv kan hangen? En het is natuurlijk fijn je full hd films niet naar een lagere resolutie om te moeten zetten om ze vloeiend af te kunnen spelen op je tablet.
Anoniem: 308695
16 augustus 2010 09:48
Wie zou dit nou gaan kopen ipv een iPad? :s
Voor 499€ heb je een iPad met 3G, en in mijn ogen is dat dus wel veel interessanter. Maarja ieder z'n ding he.
Waar dan? Bij mijn weten beginnen de 3G modellen pas bij 599.
Ik heb een hekel aan iTunes en aan dat verschrikkelijke OS wat op de iPad draait.
En aangezien ik ook Android op mijn smartphone heb en alle applicaties van Google gebruik wil ik een tablet met Android. En er zijn er miljoenen wereldwijd die dat ook willen.

Daar is je simpele voor de hand liggende antwoord.
Anoniem: 308695
@justkuu16 augustus 2010 10:02
Het zou juist verstandig zijn een iPad te kopen zodat je kan meemaken wat een echte OS met echte apps is zodat je uiteindeiljk ook met je mobiel de overstap zal maken.

@RefriedNoodle: Ja je hebt idd gelijk over die prijs, my bad.
Ik heb maanden geleden juist een iPhone aangeschaft om het te ervaren.
Een iPad heb ik inmiddels ook een week kunnen gebruiken.
Door deze ervaring stoor ik me steeds meer aan niet opgebouwde opmerkingen dat A beter zou zijn als B? Of in superlatieven als "echt OS, echte apps".....hou toch op...

Mijn ervaring met een iPhone en iPad doet me juist bewegen richting niet-IOS gebaseerde apparaten. Ik vraag me ook nu weer af of je überhaupt ervaring hebt met Android gebasseerde apparaten. Laat staan met een tablet want die is er nog niet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 16 augustus 2010 13:28]

Ik heb ervaring met Android, heb een Desire gehad toen m'n 3Gs kapot was. Vond het eerlijk gezegd helemaal niets. Tuurlijk speelde het toestel zelf daarbij ook wel een rol, want dat was ook al niets. Maar na de 3Gs kon ik echt niet fijn overweg met Android, het werkte niet zo soepel en simpel als iOS. Ik wil helemaal niet zelf kloten met m'n besturingssysteem, als ik iets wil download ik het wel van de Appstore, ik hou alles zoiezo legaal.

En tuurlijk nog geen ervaring met een tablet, maar zo anders zal die ook weer niet zijn, laten we eerlijk zijn.

En kwa apps en games is't toch nog wel feit dat de Appstore van Apple nog mooi nummer 1 is.
Legaal als in goedgekeurd door apple of .............
Verder is de tablet voorzien van twee usb-poorten, en kan de 32GB-variant full hd-video afspelen.
Dat zou betekenen dat dat bewust wordt tegengehouden op het goedkopere model? Lijkt me dat het met een player zoals RockPlayer toch wel moet lukken!

Verder mooi om te zien dat er serieuzere Android tab's komen :) Echter ga ik toch liever voor een omgebouwde mobiel (ARM) dan voor een omgebouwde netbook (X86), die zijn vaak lichter en doen minimaal net zo lang met de batterij (meestal langer).
Op het goedkoperen model zit geen HDMI output.

Het eigen scherm is geen full-hd, dus vandaar dat het niet lukt.
Maar waarom kan het het niet afspelen? Dat het het dan niet kan weergeven is een ander verhaal, maar wel lekker als ik de serie in 1080p download dat ik dan de delen die ik op me tablet kijk niet hoef om te zetten maar gewoon af kan spelen als 1080p zijnde ;)
Anoniem: 165295
16 augustus 2010 09:18
Ik weet niet in hoeverre dat plaatje de werkelijke interface moet gaan voorstellen, maar het ziet er toch niet uit. Ik heb onlangs nog wat verschillende Android-telefoons in handen gehad, maar ik vind dat Android zich qua user experience nog niet kan meten aan Apple, wat ik overigens jammer vind.

Als ik dan her en der weer lees, betere specs = beter dan Apple, verbaast het me toch telkens weer hoe weinig waarde er gehecht wordt aan gebruiksvriendelijkheid. Daar moeten toch menig programmeurs/tweakers nog een lesje in leren. Het overgrote deel van de markt is geen tweaker, en hoewel ik zelf behoorlijk wat kennis heb op het gebied van ICT wil ik ook gewoon een systeem dat makkelijk draait. Het tweaken en kloten doe ik wel met mijn hobby-pc.
Misschien komt dit omdat je een ander os gewend bent? Na een dag spelen met android is hij net zo gebruiksvriendelijk hoor. Ik vind dit zo'n dom argument omdat het een mening is en geen feit zoals cijfers.
En dus blijft iedereen het maar over specs hebben want dat zijn cijfers en wordt kritiek direct als 'dom' afgedaan. Je bevestigt precies mijn punt.
Gebruikers ervaring is toch afhankelijk van een persoon. Dus kun je dat niet als argument geven. Lijkt me simpel toch?
Jij vindt misschien dat interface er niet uitzien. Maar misschien werkt het wel heel mooi.
Blijkbaar is de Launcher van deze tablet compleet anders als andere Android apparaten. En dus weet je niet of het prettig werkt of niet. Daar moet je nog achter komen. En jij hebt gelijk je mening klaar dat het dus blijkbaar niet goed werkt.
Als gebruikerservaring nooit een argument mag zijn, wordt het toch nooit beter? Bovendien heb ik het niet direct over het apparaat zelf, maar spreek ik mijn zorgen uit. Dat baseer ik op dat ik een youtubefilmpje afgespeeld zie worden met 7 knoppen aan elke kant. Dan vraag ik mij af waarom? Dat lijkt mij veel terwijl je film aan het kijken bent en meer opties tegelijk aanbieden komt de user experience niet ten goede toch?

Mijn ervaring spreek ik verder vooral uit over Android (en dan de telefoons) waarbij ik drie telefoons in handen heb gehad en een dag heb lopen spelen met de eclipse emulator en een HTC image van 1.6 en 2.2. Probleem aan Android vind ik dat je zoveel layers hebt. Namelijk de layer met het hoofdscherm met widgets, dan de menu layer en nog een aparte setting layer.

Ik vind juist dat er eens meer gesproken moet worden over user experience. Waarom zouden we daar nu niet over kunnen discussiëren. Het is misschien niet zo makkelijk als over kwantitatieve specs maar wordt het in de automatisering nu niet eens tijd dat we veel meer user orientated gaan ontwerpen. Te vaak wordt de gebruiker verweten dingen niet te snappen, terwijl simpele ingrepen het de gebruiker veel makkelijker kunnen maken.

Dat het zoveel per persoon verschilt dat het zinloos is, is ook niet waar. Daarom zijn juist studies als Human Factors Engineering in het leven geroepen. Er zijn goede studies gedaan over hoeveel informatie we tegelijk bewust kunnen verwerken, wat opvallende kleurstellingen zijn, hoe je mensen beter attent kunt maken op waarschuwingen. Die kennis zou m.i. meer toegepast moeten worden en ik hoop op veel meer concurrentie op dit gebied.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 165295 op 16 augustus 2010 22:31]

Inderdaad grotendeels gewenning... ik ben android gewend en heb laatst met een iphone 3gs gespeeld voor mijn werk, even een intern handleidinkje voor de mailsettings geschreven. Maar mijn ervaring is dus juist andersom, ik snapte niet wat mensen nou zo geweldig aan ios vonden en heb ook af en toe zitten vloeken op bepaalde onhandigheden. Verder hebben diverse niet technisch geschoolde familieleden nu ook een android en die vinden het ook heel makkelijk en intuïtief, net als first time users van de iphone zeggen. Het zijn allebei handige systemen maar als je van de een naar de ander gaat zal het altijd even wennen zijn.
Concurrentie is altijd goed. Apple zal meer moeten doen om een aantrekkelijke iPad2 in de markt te zetten volgend jaar. Hopelijk ook heel wat aan de prijs..
Apple kijkt niet echt naar de concurentie als het op de prijsstelling van zijn producten aankomt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee